BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »
.....Ketika tiba saat perpisahan janganlah kalian berduka, sebab apa yang paling kalian kasihi darinya mungkin akan nampak lebih nyata dari kejauhan - seperti gunung yang nampak lebih agung terlihat dari padang dan dataran.....

Wednesday, July 11, 2018

Mad and Tongue

Its been two weeks my prof teach us about marriage and divorce. Today he ask us, "what is the hukm of the talaq if the man divorces his wife while he is in mad?"

When the class kept quiet, he know that his student waiting for him to answer his own question

So he ask us again, "is there any situation where the husband doesnt mad when hes divorcing his wife? Ya habibi, tallaqtuki..?"

 قلوب الناس مثل الماء في الزجاجة،
The heart of a human is like water in the bottle. The water will not come out of the bottle, even when it is shaking out furiously because the lid on top of of it, protecting it with so much secure

People get mad. Because they are human. When the heart is burning and stormy, we dont know what we are talking, and most of it, we dont even mean it. Close the lid, close the mouth, take a breathe and let the storm down

(2 April 2018, Uia Gombak)

I want to take some moment to ask forgiveness toward all the readers, for the past-present-and future. Im a human and sometimes my tongue keep slipping away, eventhough i dont even mean it in the first place. Emotional thought during lack of energy and motivation really made people do or talk something people will regret the second after doing that.
Conciously or unconciously, from the deep of my heart..
Forgive me

Sincerely, me
Who want to be a better human

Friday, April 14, 2017

Malik Bennabi -- manusia dan fungsi

Malik Bennabi. Philosopher.
Lahir pada 1905. Berpengaruh dari pemikiran dan idea Ibn Khaldun. Fokus pada Muslim civilization, rise and fall, islam and society

Alhamdulillah, dapat peluang untuk mendengar syarah tentang jatuh bangun peradaban menurut Malik Bennabi oleh salah seorang pelajar usuluddin

Salah satu point yang saya suka untuk berkongsi ialah tentang fungsi manusia

Pertama, pentingnya manusia dan intelek. Masalah umat islam sekarang, wujudnya intelek, tetapi inteleknya tidak berfungsi. Apabila berfungsinya intelek, maka akan wujudlah masyarakat yang bergerak dan bernyawa

Pada intelek, wujudnya pendidikan. Menurut malik bennabi, pendidikan yang ideal ialah one to one yakni mubasyarah antara guru dan murid. Dan hendakah berguru pada jangka waktu yang panjang. Inilah yang dinamakan pendidikan tarbawi yang sebenar yang mana murid akan melihat perkembangan ilmu guru juga mempelajari akhlak

Kemudian, fungsi manusia dan rohani. Rohani dan spiritual merupakan fasa tertinggi dalam peradaban dari sisi malik bennabi.
Dalam fasa ini, ditekankan manusia untuk berfungsi, bukan sahaja menekankan rohani dan pengembalian pada akidah sahaja. Satu kata kata yang sangat menarik dari malik bennabi, iaitu
Jatuhnya peradaban bukan kerana tiadanya akidah, tetapi tiadanya fungsi akidah

Dapatan dari ini, dapatlah disimpulkan kewujudan sahaja tidak mampu berubah apa, walau tidak dapat dinafikan kewujudan itu salah satu unsur penting dalam peradaban. Akan tetapi, fungsi pada kewujudan itu sendiri yang akan membawa ruh masyarakat dan ruh peradaban. Mr muslim, chairman palestin organization malaysia ada memberikan satu phrase, "resist to exist". Palestinian is resisting themselves in Palestin to protect their world, to make the word Palestine still exist until now. But just resistance is not enough to liberate the country. There has to be a function from outside, the international support, work with them, be functional to them to together liberate Palestine and set them free, inshaAllah

Wallahu a'lam.

Sunday, November 29, 2015

nnam

i miss you.

people come and go,

and i'll still miss you,

thank you for always being there when i need most.

i remember when you first approach me,

and i step back

and you fought with me

and i step back even further

and you approach me again

with a smile.

and i stop stepping(?) back.

and smile at you back.

we have been friend for such a long time

know my flaws and problems

but you stay with me

i remember when im feeling insecure about myself, and you're the only who stay with me.

i remember when im feeling that i dont deserve you and you have to get rid of me

but you didnt. you stay.

even when i feel that im the most syaiton and bad enough for you to hate me

but you didnt. you still like me

i remember when i left you, let you cried out by yourself bc i think you deserve someone better. and im suck. im not a good friend. i always run from you. let you alone by yourself. and im not even comfort you. never

but you still smile at me when i visit you.

and you still share your stories, pour your unsettled feeling and stress, or tell that you happy and excited

eventhough i dont react by that. eventhough my reply is just ohh, emmm, okayy

i remember when you start studying on the same college with me

you visit me at my room

and i never visit you.

and you are gone.


you catch your dream at another country

i thought you will forget me

but you didnt.

you still have time to message me

eventhough youre far away from this country.

you still find time to talk to me,

even such a short time and message.

and still remember my birthday, wishing me first

eventhough i never wish you on time. always late.

i always ignore you

but you still here.

i know you deserve someone better,

but you still here.

i know you know that im the most bitchest person you have ever friend with

but you still befriend with me

and i never thank you enough.

because you know my feeling

you know that im so bad at expressing my feeling.

lol.
macam kau laki je.

but really, i just want you to know,

i miss you too.











aku harap kau tak baca la, but lawak je. lololololol.

but really..

lol bye

grammar hancur, but i love mistake. kesah kesah kesah kesah. aku tak pernah matang, tapi aku matang. bye



Saturday, January 11, 2014

A.S.K.K.A

A.S.K.K.A

sukar untukku luahkan. aku pun tidak tahu mengapa hati ini punya had limit untuk mengatakannya.
tapi

 'when i say it, i mean it'

sejak awal bulan lagi, aku asyik berfikir fasal kau
apa yang kau buat, kau gembira tak, ada orang ganggu kau ke tak, kawan kat sana ok tak dan macam-macam lagi aku nak tanya
paling penting aku nak tanya
iman kau macam mana? 
dalam doa kau.. ada lagi tak nama aku
dalam hati kau.. tersemat tak nama aku

aku rasa menyesal
sebab tinggalkan kau dulu

tapi aku tahu, kau boleh jalani hidup kau
jadi, tak perlu aku risau lagi kan..

tiba tiba
aku rindu
haha, 
lawak.
novel sinergi yang kau recommend dulu telah pon habis dibaca, SETENGAH
haha, betul cakap kau, best
dan sedikit sebanyak terisi rohani dalam hati ni

irfan.
dia serupa macam kau.
aku minta maaf, sebab aku tak boleh jadi asid
asid tu, beza sangat aku dengan dia,emm
mungkin aku ni..badruddin kut. haha

aku harap kau dah jumpa si asid tu

ape apepun.
semoga kau berjaya.
aku akan sokong kau dari belakang.

aku tak harap apa-apa
sebab

You deserve it.
You deserve better. than me

A.S.K.K.A :)



*ini suratnya kalau kau nak. aku tak harap kau baca. tapi kalau kau terbaca, aku gembira sebab kau ingat lagi url blog usang aku ni.hhaha. dan, aku lebih suka kalau kau tak baca, malu woo. tapi tulah, aku rasa kematangan aku ni berkurang setiap kali aku tulis surat. haha, aku rasa aku semakin kelakar. -,- haha

p/s to me: stop the haha, hati gelap nanti

Friday, January 10, 2014

Benci

dalam banyak-banyak manusia,

dua orang yang boleh buat hati aku keras,
sekeras-kerasnya.

Allah,
hati aku baru tenang, 
tiba-tiba muncul pulak orang tu.

macam mana ye, nak hilangkan rasa benci ni, tak elok sungguh untuk kesihatan.
ye, hati pun kena sihat woo.

dia tak benci kita pon (kut),
tapi kita yang overdose. Allah, tak boleh sungguh la,
tengok muka dia,hatta dia komen sekalipun, aku tak boleh baca
bukan dengki, dengki lain, ni.. Astaghfirullah

kata-kata dia memang.. aku rasa macam.. *ketap bibir
dari dulu sampai sekarang.. haih, nak cerita, tak boleh. tapi memang.. dia.. tak tahula kenapa dia suka cari masalah. dengan aku pulak tu.. 

Allah, jauhkanlah, jauhkanlah.
jauhkan aku dari sifat ni. 

husnuzzon beela, husnuzzon. jangan benci, tak elok, tak sopan, tak baik..

pernah aku baca, untuk membina hubungan yang baik dengan manusia adalah dengan bersangka baik dengannya. dan itu yang paling rendah. manakala itsar iaitu mendahulukan orang lain sebelum dirinya adalah peringkat tertinggi. 

Allah juga berfirman maksudnya 

"Wahai orang2 beriman, jauhilah kebanyakan dari prasangka. Sesungguhnya sebahagian dari prasangka itu adalah dosa.."

muhasabah balik, sayang. semoga aku dan kau, serta kita mendapat rahmat dan petunjuk olehNya

dan. dan. doakan aku (dan dia) moga hati ini lembut menerimanya. sebagai kawan. 

Monday, January 6, 2014

You


you deserve better.

sorry.