BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS »
.....Ketika tiba saat perpisahan janganlah kalian berduka, sebab apa yang paling kalian kasihi darinya mungkin akan nampak lebih nyata dari kejauhan - seperti gunung yang nampak lebih agung terlihat dari padang dan dataran.....

Friday, January 10, 2014

Benci

dalam banyak-banyak manusia,

dua orang yang boleh buat hati aku keras,
sekeras-kerasnya.

Allah,
hati aku baru tenang, 
tiba-tiba muncul pulak orang tu.

macam mana ye, nak hilangkan rasa benci ni, tak elok sungguh untuk kesihatan.
ye, hati pun kena sihat woo.

dia tak benci kita pon (kut),
tapi kita yang overdose. Allah, tak boleh sungguh la,
tengok muka dia,hatta dia komen sekalipun, aku tak boleh baca
bukan dengki, dengki lain, ni.. Astaghfirullah

kata-kata dia memang.. aku rasa macam.. *ketap bibir
dari dulu sampai sekarang.. haih, nak cerita, tak boleh. tapi memang.. dia.. tak tahula kenapa dia suka cari masalah. dengan aku pulak tu.. 

Allah, jauhkanlah, jauhkanlah.
jauhkan aku dari sifat ni. 

husnuzzon beela, husnuzzon. jangan benci, tak elok, tak sopan, tak baik..

pernah aku baca, untuk membina hubungan yang baik dengan manusia adalah dengan bersangka baik dengannya. dan itu yang paling rendah. manakala itsar iaitu mendahulukan orang lain sebelum dirinya adalah peringkat tertinggi. 

Allah juga berfirman maksudnya 

"Wahai orang2 beriman, jauhilah kebanyakan dari prasangka. Sesungguhnya sebahagian dari prasangka itu adalah dosa.."

muhasabah balik, sayang. semoga aku dan kau, serta kita mendapat rahmat dan petunjuk olehNya

dan. dan. doakan aku (dan dia) moga hati ini lembut menerimanya. sebagai kawan. 

0 comments: